Позакласна робота

           

      Правова освіта включає не тільки урочну а й широку позакласну роботу. Одним із завдань сучасної правової освіти є вміння учня орієнтуватися у величезному потоці інформації. Навчити цього лише на уроці права неможливо, тому в гімназії проводиться різноманітна позакласна робота. 





 _____________________________________________________
Правова культура – міцність держави
( урок-тренінг для учнів 10 класу )



Мета і завдання:   формувати в учнів правову культуру та правосвідомість;  засвоювати знання та їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України; стимулювати  вироблення активної громадянської позиції щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України; виховувати повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку.
Обладнання: :   магнітна дошка з набором магнітів, крейда, ватманський папір, маркери, ручки, листи із зошитів, 4 листа формату А-4, скотч, ножиці, клубок ниток, маркери, Конституція України, лист-підказка з правовими термінами(правова держава, соціальна держава,)
Вислови записані на дошці:
«Знання права заслуговує найвищої шани.»
                                                          Ульпіан
«Треба бути рабом закону,щоб залишатися вільним»
 Цицерон
«Держава створюється не заради того, щоб жити, але переважно для того, щоб жити щасливо».
                                                          Аристотель
Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.
                                                       Ш. Монтеск’є











Хід уроку






Читати далі
І. Організація класу до уроку. Привітання, створення комфортної психологічної обстановки, психологічне налаштування.
Гра «Нема правил». (Для проведення гри кожен ряд учнів  складають одну команду. Ті, хто на перших партах,— капітани команд. Їм учитель дає по маркеру (або іншому предмету) і оголошує: «Гра почалася!».
Очевидно, учні будуть у розпачі через відсутність вказівок, після хвилини такої «гри» вчитель зупиняє її словами: «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює гру, говорячи, що маркер треба спочатку передати в кінець ряду, а потім повернути його тим, хто починав: виграє команда, яка закінчує першою. Вчитель – «гра почалася», учні починають грати, а він їх знов зупиняє словами «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює, що вони забули, що можна передавати маркер лише через ліве плече. На це вони можуть почати скаржитися, або обурюватися, що вчитель нічого не сказав про ці правила, вчитель не звертає увагу. Після чергового старту вчитель зупиняє учнів: «Ви знов порушили правила» і додає  нове правило наприклад: маркери слід передавати правою рукою, а приймати лівою. Гра починається й триває до завершення. Учитель визначає переможців.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа. «Скринька думок»
1. Що ви можете сказати про гру? Що вам не сподобалося? (Серед можливих відповідей треба виділити такі:
— мають бути правила;
— ці правила мають бути всім відомі;
— правила мають бути ясні, чіткі, зрозумілі;
— усі учасники мають бути рівними у своїх правах)
2. Згадаємо,  де, і в яких місцях встановлені правила поведінки?(у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, правила дорожнього руху і т.д.)
4.До чого може призвести відсутність правил? (до хаосу, безладу, безправ’я, беззаконню та анархії)
Учитель. В цій грі справді не вистачає правил. Саме правила є дуже важливою умовою не тільки для проведення будь-якої гри, заходу, конкурсу, а й обов’язкові для існування суспільства,  держави, спільності.
Отже, щоб жити в мирі і злагоді один з одним, існують правила, які визначають і  регулюють стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил. І ми зустрічаємося з ними на кожному кроці у громадських місцях, у транспорті, у школі, на природі, на воді, правила дорожнього руху і т.п.
5. Що особливо зміцнює державу?  (правопорядок, законність)
 Правила, що встановлюють порядок у всій державі,  визначають  обов’язки кожного громадянина та його права і є обов’язковими для виконання  всіма громадянами країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, вчителі чи учні, президент чи депутати називаються законами,  закріпленні вони в Конституції та законодавстві України. Громадяни, які знають, поважають і виконують закони цим самим зміцнюють свою державу формуючи правову культура суспільства. А чи це так ми переконаємося сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів уроку
 6. Визначте завдання нашого уроку? (учні називають свої очікування та визначають завдання уроку, вчитель доповнює:
- формувати в учнів правову культуру та правосвідомість; 
засвоювати знання та їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України;
- стимулювати  вироблення активної громадянської позиції щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України;
- виховувати повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Девізом нашого уроку нехай стануть слова відомих філософів, політиків, громадських діячів Стародавнього світу та Нового часу, які особливо актуальні  на сьогодні:
«Знання права заслуговує найвищої шани.»
                                                          Ульпіан
«Треба бути рабом закону,щоб залишатися вільним»
 Цицерон
«Держава створюється не заради того, щоб жити, але переважно для того, щоб жити щасливо».
                                                          Аристотель
Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.
                                                       Ш. Монтеск’є
Учитель. Ми постійно зустрічаємося з питаннями права, наші щоденні дії часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи права і законні інтереси інших, потрібно знати закони.
 Понятійна розминка. Пригадайте поняття (з курсу правознавство за 9-кл.)
Право – це…(сукупність загальнообов’язкових правил поведінки установлених державою)
Закон – це ……(офіційний письмовий документ, який містить норми права і приймається законодавчим органом держави)
Конституція – це … (основний закон держави, що визначає основи суспільного і державного ладу, систему державних органів, порядок їх утворення й діяльності, права й обов’язки громадян)
Вправа «Юридичний тренажер». Працюємо з Конституцією у групах.
Група. Ст.1. К.У - визначте статус України, як держави? Поясніть.
(Україна є суверенна і незалежна,  демократична, соціальна правова держава.)
Група. Ст.2. К.У – визначте форму державного устрою нашої держави.(Україна є унітарною державою, територія в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканою)
Група. Ст.5. К.У – визначте форму правління та єдине джерело державної влади. (Україна є республікою, носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ)
Група. Ст.6. К.У – визначте, який є поділ державної влади? Як ви вважаєте, з якою метою здійснюється поділ державної влади?  (Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову,така система  врівноважень і противаг у діяльності органів державної влади запобігає зосередженню всієї влади в руках однієї гілки влади)
Група. Ст.8.К.У- визначте принцип верховенства права. (Конституція України має найвищу юридичну силу. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина на підставі Конституції гарантується)
Учитель. Коли ми гортаємо сторінки Конституції, читаємо її рядки, найбільше нашу увагу привертає 2-й розділ К.У. «Права, свободи й обов'язки людини і громадянина», в якому є статті, що безпосередньо стосуються нас і наших батьків. Тож більш детальніше ми на ньому і зупинимось.
Гра «Юридичні пазли» Групи повинні  вибрати із запропонованого кожній групі переліку політичних, особистих, соціально-економічних, культурних прав та конституційних обов’язків ті, які відносяться саме до їхньої групи.
Група – політичні права………..
Група – особисті………..
Група – соціально-економічні ………..
Група – культурні ……
Група – конституційні обов’язки ……….
Учитель. Знати свої права – значить уже наполовину володіти ними.
Правова загадка. Хто такий омбуцмен? (уповноважений при Верховній Раді з прав людини)
Поняття „ право» не існує без поняття „ обов’язок” – вони невід’ємні одне від одного. Якщо ви маєте отримувати якісь блага, то хтось повинен вам їх надавати. Саме тому слід завжди пам’ятати, що крім прав ми маємо ще й обов’язки. Вони також зазначені Конституцією України - ст.65-68.
 Правова естафета. Команди по-черзі називають конституційні обов’язки громадян України.(Конституція України ст..65-68)
ВІКТОРИНА «КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА Й ОБОВ'ЯЗКИ»
 Учитель роздає роздруковані картки, на яких подані різні си­туації, що стосуються правопорушень, і просить учнів по черзі розібрати по одній ситуації.
1. Валя К. допомагає мамі розносити пошту. Вона дуже ціка­виться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листівки, листи, адресовані іншим. Які права людини вона порушує? (Стаття 31 Конституції України.)
2.       У багатьох американських фільмах фінал такий: затримавши злочинця, полісмен говорить: «Ви маєте право мовчати. Усе, що ви скажете, може бути використане проти вас. Ви маєте право на... Про які права людини і громадянина тут ідеться? Чи маєте ви такі права? (Стаття 29 Конституції України.)
3        Один канадський письменник говорив: «Право бути здоровим у наші дні — настільки дорога річ, що його може дозволити тільки багатий». (Так.)Що мав на увазі письменник? Чи реалізована Стаття 49 Конституції України?
4.   Дев'ятирічний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у ди­тячий журнал. Але його старший брат Дмитро сказав: «Дарем­но посилаєш. Ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують». Чи правий Дмитро? (Статті 34, 54 Конституції України.)
5. Громадянин М. перейшов вулицю на червоне світло. Водій, намагаючись його не збити, різко вивернув кермо. У резуль­таті зіткнулись два автомобілі. Яке правопорушення здійснив громадянин М.? (Порушив пра­вила дорожнього руху.
6.       Громадянин К. запідозрив свого сусіда Б. в крадіжці магнітофона, виламав двері квартири Б. і знайшов свою річ. Ні К, ні Б. не повідомили про ці події в правоохоронні органи. Хто з них і як порушив Конституцію України? (Стаття 30 Конс­титуції України.)
Чи може жінка стати Президентом України? ( Стаття 24 Конс­титуції України.)
8Костя Л., 12 років, подарував своїй подрузі велосипед. При­голомшеним батькам він пояснив, що велосипед - його при­ватна власність. А в Конституції записано, що кожен має пра­во розпоряджатися своєю власністю. Хто ж правий - Костя чи батьки? (Батьки)
9 Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності ди­ректор школи змусив працювати вчителів без вихідних про­тягом місяця. Дайте оцінку діям директора. Яке конституцій­не право порушено? (Стаття 45 Конституції України.)
Учитель. Обов´язком усіх громадян України є не тільки знання законів та Конституції України нашої держави, а й  неухильне дотримання, повага до прав і свобод, честі і гідності інших громадян. Це і є правова культура.
  Вправа «Юридичний лікбез». Правова культура - це не тільки знання, розуміння і усвідомлене сприйняття чинного права, а й поведінка громадянсько відповідальної особи в межах діючого законодавства.(визначення помістити на  дошці)
 Правова культура людини полягає в тісному зв’язку основних її частин (знання законів – усвідомлене відношення до закону – правомірна поведінка). (один із учнів складає на дошці схему з складових частин правової культури: знання закону – відношення до закону - поведінка)
Виховання правової культури – шлях до побудови правової держави.
 Для розбудови міцної держави та громадянського суспільства в Україні важливим є формування нового, вищого рівня правосвідомості та правової культури населення.
V. Підбиття підсумків тренінгу. Вироблення єдиного рішення щодо шляхів розв`язання проблеми підвищення правової культури суспільства.
 Заключне слово вчителя. Сьогодні кожний із вас більш широко й детально ознайомив­ся з тими статтями Конституції України, в яких іде мова про пра­ва, свободи та обов'язки людини і громадянина. І ваше завдання не лише знати й уміло використовувати свої права, але й вико­нувати всі свої обов'язки, не тільки засвоювати правові знання, а й постійно їх реалізовувати згідно Конституції та Законів України. Завжди майте активну громадянську  позицію  щодо неправомірної поведінки, яка завдає збитків державі, зазіхає на територіальну цілісність і незалежність України,  повагу до законів, Конституції України, прав та свобод громадян, відповідальність за свої вчинки та почуття громадянського обов’язку. Поважайте закони своєї держави. Закон захищає і оберігає перш за все вас, вашу сім’ю, ваше щастя. Не будьте мовчазними спостерігачами порушення закону.
  Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов’язки – хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками в суспільстві, господаря багатств країни, сім’янина. Державі буде важлива ваша думка, ваші позиції щодо проектів законодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. І особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно громадянинові України.
   І тоді в нашій державі завжди панува­тимуть мир, злагода справедливість і добробут.
І на завершення хочеться зачитати слова Сергія Голо­ватого:«Нехай же Конституція України — головний підручник життя громадянина та правил поведінки Дер­жави — стане дороговказом Тобі, Твоїм батькам, усій Твоїй родині на шляху до щасливої України — Твого  рідного Дому».
 А від себе додам: «І нехай не тільки Конституція, але в першу чергу совість зобов'язує всіх нас, залишити по собі добрий слід на землі українській»
 Урок закінчується флешмобом. Учні по двоє вибігають до дошки вигукуючи слова, (правова культура – це міцність держави, правова культура -  це сила держави, правова культура – це знання права, правова культура – це верховенство права, правова культура – це правосвідомість, правова культура – це престиж держави, правова культура – це стабільність держави, правова культура – це визнання держави, правова культура – це  міцність держави і т.п.) останні з яких – міцність держави – це ми! (вигукують всі разом піднявши руки із синьо-жовтими стрічками)


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Ткачов С. Громадянська освіта учнівської молоді: історико-педагогічні аспекти та термінологічне поле. – Х.: Основа, 2011. – 95 с.
2. Євтушенко Р. Розвиток правової освіти – необхідна умова побудови правової держави / Історія України. – 2003. - № 9. – С. 18 – 25
3. Зорнік Т. Формування громадянської свідомості учнів під час вивчення правознавства / Історія України. – 2003. - № 7. – С. 27 – 31
4. Концепція громадянської освіти в Україні. Актуальність громадянської освіти в Україні / Директор школи. – 2001. - № 20. – С. 7 – 10
5. Куксенко С. Створення позитивної мотивації навчальної діяльності школярів під час вивчення правознавства / Історія України. – 2002. - № 47. – С. 25 – 27

 _____________________________________________________



Тема: Здійснення народовладдя через місцеве самоврядування.
Огляд уроку: урок присвячується місцевому народовладдю – одній з форм здійснення народовладдю на місцевому рівні в рамках проведення Європейського тижня місцевого самоврядування. Особливість цієї теми в тому, що вона пов’язана з повсякденним життям громадян, максимально наближена до їхніх реальних проблем. Важливими є питання про ефективність участі населення в управлінні суспільними справами, взаємодію місцевої представницької влади з територіальної громадою. Учні також одержать інформацію про те, які традиції існують у європейській практиці самоврядування.
Основними завданнями уроку є: засвоєння учнями знань про зміст і суть основних понять; усвідомлення ролі місцевого самоврядування у процесі демократизації суспільства; формування громадської активності учнів; розвиток умінь використовувати на практиці набуті знання.
Очікувані результати:після уроку учні зможуть
-         пояснювати зміст основних понять;
-         характеризувати місцеве самоврядування;
-         називати форми участі громадян у суспільно – політичному житті територіальної громади;
-         усвідомити значення місцевого самоврядування в житті територіальної громади;
-         оцінювати сучасний стан законодавства щодо місцевого самоврядування і реальну практику.

Основні поняття: місцеве самоврядування, територіальна громада, місцеві ради, виконавчі комітети, органи самоорганізації населення.


Хід уроку:






Читати далі
Вступне слово учителя.
Питання:
1.     Європейський тиждень місцевої демократії. Мета та завдання.
2.     Актуальність тижня. Європейська хартія місцевого самоврядування.
3.     Місцеве самоврядування в Україні.
4.     Принципи роботи органів місцевого самоврядування, їх повноважень, можливостей та прав громадян щодо вирішення питань місцевого значення (зустріч з міським головою Дунаєвим О.Є.)

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТИЖДЕНЬ МІСЦЕВОЇ ДЕМОКРАТІЇ

Відповідно до Указу Президента України «Про Європейський тиждень місцевої демократії» №922/2007 від 27.09.2007 року офіційний старт Європейського тижня місцевої демократії відбувся 15 жовтня 2007 року під час проведення у Валенсії (Іспанія) 15-ї сесії Конференції європейських міністрів, відповідальних за місцеве і регіональне управління.
Європейський тиждень місцевої демократії є щорічною європейською подією, що включає одночасно національні і місцеві заходи, які проводяться місцевими органами влади всіх держав-членів Ради Європи для поширення інформації про місцеву демократію і сприяння ідеї демократичної участі на місцевому рівні.
Радою Європи на початку кожного року визначається провідна ідея/тематика для заходів Тижня.

ГОЛОВНА МЕТА ТИЖНЯ 

Головною метою є активізація процесів розповсюдження інформації щодо принципів, надбань та досягнень функціонування місцевої демократії в Україні та Європі, сприяння обізнаності населення щодо можливостей вирішення питань місцевого значення та залученню громадян до прийняття управлінських рішень, надання можливостей для ознайомлення з роллю Ради Європи та інших інституцій спільної Європи в області розвитку місцевої демократії.
Відповідно до принципів демократичного розвитку забезпечення вільне отримання інформації стосовно можливостей участі громадян у суспільно-політичному житті їх міст та регіонів є головною передумовою здійснення ефективного та дієвого управління на місцях.

ЗАВДАННЯ ТИЖНЯ

Завданням Тижня є розповсюдження інформації про діяльність місцевих органів влади, ознайомлення громадян з основними принципами їх роботи, привернення уваги населення селищ, міст та регіонів до того, що їхня участь у місцевих справах є найважливішим чинником життєздатності демократії, поширення інформації про різні форми та можливості участі в прийнятті рішень на місцевому рівні активно сприяє розширенню участі населення у соціальному, культурному, економічному та політичному житті.
Проведення таких заходів на місцях під єдиним «гаслом» на всьому континенті має підсилити розуміння того, що «місцевий» і «європейський» підходи до здійснення самоврядування не протистоять один одному, а взаємно один одного доповнюють. Місцева демократія є загальною європейською цінністю та повинна спиратися на кращі досягнення та практики в галузі управління та демократії.

АКТУАЛЬНІСТЬ ТИЖНЯ

9 листопада 1995 р. Україна набула членство у Раді Європи (РЄ), основній міжнародній політичній організації Європи, метою діяльності якої є захист прав і головних свобод людини та зміцнення плюралістичної демократії, в тому числі на місцевому і регіональному рівні.
При вступі до Ради Європи Україна взяла на себе зобов’язання щодо реалізації основних європейських принципів місцевого і регіонального розвитку. Україною ратифіковано та здійснюється імплементація усіх міжнародно-правових договорів Ради Європи в сфері місцевої і регіональної демократії, головним з яких є Європейська хартія місцевого самоврядування.
Рада Європи вважає, що вільне отримання інформації щодо національних та європейських стандартів і принципів функціонування системи місцевого самоврядування та забезпечення можливості громадян активно брати участь у вирішенні питань своїх міст та регіонів є головною передумовою здійснення ефективного та демократичного управління на місцях.

ПРАВОВА БАЗА ТИЖНЯ

Рішення щодо започаткування Європейського тижня місцевої демократії міститься у Рекомендації 238 (2007) Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи, яку ухвалено 1 червня 2007 року.
Офіційний старт Європейського тижня місцевої демократії відбувся   15 жовтня 2007 року на 15-й сесії Конференції європейських міністрів, відповідальних за місцеве і регіональне управління (м. Валенсія, Іспанія).
Щорічне проведення в Україні заходів Європейського тижня місцевої демократії введено Указом Президента України «Про Європейський тиждень місцевої демократії» №922/2007 від 27 вересня 2007 року в Україні.





Підсумки уроку.







Презентація І
Презентація ІІ

 _____________________________________________________

ПРАВОВИЙ БРЕЙН-РИНГ “ПРАВА І ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ. ДІТИ ТА ЇХНІ ПРАВА” (для учнів 10 класів)

Брейн-ринг – відома телевізійна гра, в основі якої лежить змагання, де стартом є складне цікаве запитання, а фінішем – правильна відповідь. Необхідно зуміти швидко зреагувати, адже час прийняття рішення обмежений.
Успішне проведення брейн-рингу вимагає підготовчої організаційної роботи, а саме:
ú  наявності спеціально обладнаного приміщення (класу), кількості ігрових столів, яка повинна відповідати кількості учасників;
ú  встановлення на кожному столі сигнального пристрою або дзвінка, щоб ставити до відома ведучого про готовність команди відповідати;
ú  призначення ведучого, який є одночасно організатором і арбітром гри.
Готуючись до брейн-рингу, учням дають завдання:
1. Створити команди.
2. Дати їм назви.
3. Обрати капітанів.
4. Обрати девіз команди.
5. Підготувати газету на правознавчу тематику.
6. Підготувати прислів’я на правознавчу тему.
7. Розшукати вислови відомих людей про право.
8. Підготувати антирекламу
У першому турі команда повинна дати правильну відповідь на три запитання, тоді вона зможе зайняти стіл лідера. Команда, яка найдовше утримається за столом лідера, вважається переможцем гри.







Читати далі
Гру розпочинають ведучі із вступними словами:
1-й ведучий: Добрий день, дорогі друзі!
2-й ведучий: Добрий день!
1-й ведучий: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі – юних правознавців.
2-й ведучий: Фахівців у галузях цивільного, адміністративного, кримінального та шлюбно-сімейного права.
1-й ведучий: Сьогодні на нашій сцені виступатимуть ті, хто через декілька років стане на стражі закону.
2-й ведучий: Майбутні юристи, судді, прокурори, адвокати
1-й ведучий: Та просто законопослушні громадяни. Тому зараз на сцену я запрошую команду правознавців “Праволюби”.
Представляється капітан команди, члени команди, команди виголошує свій девіз: “Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!”
2-й ведучий: А я запрошую команду правознавців “Освітяни”.
Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: “На ниві правових знань немає краще освітян!”
Звучить музика, команди займають свої місця
1-й ведучий: Як на кожному солідному конкурсі. Ваші знання оцінюватиме компетентне журі...
2-й ведучий: Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.
Питання для брейн-рингу:
1.     Це слово є синонімом термінів “посередник”, “проведор”, “комісар”. Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).
2.     На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані “Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького”. Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (Латинь).
3.     Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? (Конституція).
4.     Вольтер сказав, що “Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від...” Що сказав Вольтер? (Закону).
5.     Завершіть фразу Віктора Гюго “Право – це все те, що є істинне та ...” (Справедливе).
6.     Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій – мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).
7.     У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето).
8.     У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом).
9.     У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те, що добре, а що, погано в житті. Пам’ятайте: “На злодію і шапка горить”, а “У брехуна сльози ...” (Дешеві).
10. Ще одне прислів’я говорить: “І той злодій, хто...” Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав та змовчав).
11. Ще один латинський афоризм означає “Знання закону не в тому, щоб знати його слова, а в тому...” В чому ж полягає знання закону, на думку давніх латинян? (Щоб розуміти їх зміст).
12. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так).
13. Певні правила соціальної поведінки людини. (Мораль).
14. Основний Закон України. (Конституція).
15. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками. (Громадянин).
16. Правило поведінки, що склалося людством протягом тривалого часу. (Звичай).
17. Людина, що виступає носієм різних суспільних відносин у державі. (Особа).
18. Перше і важливе право кожного громадянина. (Особиста свобода).
19. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність).
20. Винна протиправна дія. (Правопорушення).
21. Протиправна поведінка. (Проступок).
22. Повна незалежність держави. (Суверенітет).
23. Герб України. (Тризуб).
24. Гімн України. (“Ще не вмерла Україна”).
25. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави. (Паспорт).
26. Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик).
27. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли... (18-річного віку).
28. Засновником молодіжних та дитячих організацій можуть бути громадяни ... (з 15-річного віку).
29. Максимальна тривалість робочого часу в Україні... (40 годин на тиждень).
30. Повна дієздатність громадян настає... (з 18-річного віку).
31. Суспільне небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання. (Злочин).
32. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає... (з 14 років).
33. Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає... (з 16 років).
34. Найпоширеніший вид адміністративного стягнення. (Штраф).
35. Письмові договори про повну матеріальну відповідальність можуть бути укладені підприємством лише з працівником, який досягнув... (18 років).
36. З якого віку настає правоздатність громадян. (З дня народження).
37. Президент України обирається... (Всенародним голосуванням).
38. Президентом України може бути особа віком... (Не молодша 35років).
39. Найдавніша класова людська цивілізація. (Рабовласницька).
40. Джерелом особистого і суспільного багатства є ... (Праця).
41. Не допускається прийом на роботу осіб, які не досягли... (16-ти років).
42. Перше невід’ємне право кожної дитини. (Право на життя).
43. Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України? (16 липня 1990 р.).
44. Коли підписано Акт проголошення незалежності України? (24 серпня 1991 р.).
45. Чи платне в Україні використання землі? (Так).
46. Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? (Так).
47. У чиї функції входить забезпечення стабільності грошової одиниці України гривні? (Національного банку України).
48. Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності).
49. Правило поведінки, що склалось людством протягом тривалого часу. (Звичай).
50. Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав. (Обов’язок).
ІІ-й    тур: конкурс на кращу правознавчу газету.
ІІІ-й  тур: конкурс прислів’їв на правознавчу тематику.
IV-й  тур: конкурс висловів на правознавчу тематики







Виховна година до дня прав людини

Комментариев нет:

Отправить комментарий