Право
на освіту в Україні.
Правознавство.
Практичний курс
9
клас
Мета уроку:
Розкрити юридичний зміст права на освіту в Україні,
ознайомити учнів із системою освіти, видами навчальних закладів, які існують в
Україні;
з’ясувати права та обов’язки учасників навчального
процесу;
формувати розуміння потреби в постійній освіті та
самоосвіті;
виховувати бажання постійно поповнювати свої знання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Конституція України, Закон України «Про освіту», Статут
гімназії
Основні поняття: право на освіту, обов’язковість загальної середньої
освіти, учасники навчально – виховного процесу.
Хід уроку
Читати далі
І. Організаційний
момент уроку
Спочатку, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Оберіть, будь ласка, обличя-смайл, що у вас на парті, яке покаже нам як ви себе відчуваєте. (На екрані зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум).
ІІ. Актуалізація
опорних знань
Стародавній Китай. Часи жорстоких
війн і великих походів. Воєначальники однієї з армій святкували перемогу. Один
з них, звертаючись до командуючого, сказав: «За здоров’я твого онука –
майбутнього полководця!». Командуючий встав і тихо, але твердо відповів: «Він
буде здобувати не міста і села, а він буде здобувати освіту!».
Запанувала тиша… Командуючий продовжив: «Мій дід увесь час воював, батько
воював, воюю і я разом з сином. Війна стала ремеслом нашого роду. Слава,
досвід, багатство, здобуті нами, не варті і сотої частки того, що здобуде
завдяки освіті мій онук. Завдяки книжкам він побачить увесь світ, а не його
частину, як я, завдяки знанням він швидко набуде того досвіду, до якого я йшов
роками. Він уникне тих помилок, яких припустився я. Він зможе розмовляти з
минулим і говорити з майбутнім… Я досконало оволодів мистецтвом воювати і тепер
хочу, щоб мій онук оволодів освітою – мистецтвом жити…»
Запрошую переглянути фрагмент мультфільму «Золотий
ключик, або пригоди Буратино» за однойменно казкою О.М.Толстого.
-
Яким правом скористався Буратино?
Запитання до класу: Які асоціації виникають у вас з
поняттям освіта?
Мудрий український
народ передав нам у спадщину цілу низку прислів'їв та приказок про освіту,
знання.
-
Які з
них вам відомі? («Знання за плечима не носити...»).
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу
Право на освіту – одне з конституційних прав, що
забезпечено розгалуженою мережею навчально – виховних закладів, які можуть бути
як державними так і приватними. Це є
одним із головних прав людини в будь якому цивілізованому суспільстві, а
сама освіта – показником інтелектуального
і морального прогресу суспільства, основою його розвитку.
Робота з документом
Ст.53 Конституції України
1. Що забезпечує держава згідно із
цією статтею?
2.
Які права у сфері освіти і культури мають представники національних
меншин?
3.
Яка освіта є обов’язковою?
«Освіта додає людині гідності»,
- стверджував Дідро, а Лев Толстой порівнював потребу людини в освіті з
пошуком повітря для дихання.
Нормативно – правове
забезпечення права на освіту:
Конституція України
Закон України «Про освіту». Він закріплює:
1) принципи освіти;
2) систему освіти;
3) визначає учасників навчального
процесу;
4) права та обов'язки учасників навчального
процесу.
5) порядок управління освітою в
Україні;
Крім цього Закону, в Україні
діють також закони:
1) «Про основи державної політики в
сфері науки і науково-технічної діяльності»;
2) «Про професійно-технічну
освіту»;
3) «Про загальну середню освіту»;
4) «Про вищу освіту»;
5) «Про позашкільну освіту»;
6) «Про дошкільну освіту».
Для робота в групах проведемо вправу.
Вправа «Кольори». Поділ на «домашні» групи
Будь ласка,
оберіть собі бейджик за кольором, який вам подобається. (учасники обирають бейджик і сідають за стіл відповідного кольору - так
формуються три робочі групи, за червоним, зеленим і жовтим столами).
Що ж означають кольори, які ви, шановні колеги, собі
обрали? Є різні тлумачення, але мені подобаються такі: червоний – радісний,
зелений – спокійний, жовтий – добрий. З таким настроєм ви сьогодні прийшли
на заняття. А ще ці картки нам також
допоможуть об'єднатися у групи для подальшої роботи.
Перш
ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими
будемо працювати протягом уроку.
1. Будьте активними.
2. Умійте слухати.
3. Говоріть коротко і за темою.
4. Пропонуйте ідеї.
5. Поважайте співрозмовника,
6. Співпрацюйте.
7. Проявляйте
оригінальність!
Чи є у когось пропозиції
відносно правил? Щось пропонуєте додати, замінити? Якщо ні, то розпочинаємо
працювати за цими правилами.
-
Робота з нормативно – правовим актом (Закон України про
освіту» - І група опрацьовує основні
принципи освіти, ІІ - структура освіти, ІІІ - права та обов’язки учнів)
Метод « Мікрофон».
Питання: Яку людину можна
назвати освіченою? Який рівень освіти ви вважаєте для себе достатнім?
Метод « Обговорення в колі».
«Освіта скарб; праця - ключ до
нього». П.Буаст (відомий французький письменник, публіцист, багато хто його
знає як автора численних крилатих висловів)
Дати відповідь на запитання « чим же ж є
освіта – правом чи обов’язком?»
Метод «Прес».
Аргументуйте думку. Схема
відповіді:
-
Позиція: «Я вважаю, що….»
-
Обґрунтування: «Тому що…»
-
Приклад: «Наприклад…»
Висновки: «Тому я
вважаю…»
Підсумовуючи,
учитель наголошує, що здобуття повної загальної середньої освіти є як правом,
так і обов'язком кожного громадянина України. Водночас варто зазначити, що саме
освіта багато в чому є запорукою досягнення успіху в житті людини.
Метод «Сенкан» . Скласти сенкан до слова освіта.
А закінчити
рок мені б хотілося притчею про царя. Одного разу цар вирішив вибрати зі своїх
придворних першого помічника. Він покликав їх усіх до величезного замка.
"Хто відкриє цей замок без ключа, той і буде першим помічником". Але
ніхто з них навіть не доторкнувся до замка. Лише один підійшов і смикнув замок,
який тут же відкрився, він не був закритий на ключ. Тоді цар сказав: "Ти
будеш першим помічником, тому що
покладаєшся не тільки на те, що бачиш і чуєш, але сподіваєшся на власні сили і
не боїшся зробити спробу
V. Домашнє завдання:
Вивчити параграф 11
Продовжити фразу: «Якби
я був директором гімназії, то для
вдосконалення освіти в своїй гімназії, вжив таких
заходів.,.».
_____________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий